Ostvareni programi u 2002. godini

25. 01. 2003. | Izdvojeno

IZDAVANJE PUBLIKACIJE HRVATSKA DRAMA 8 POVODOM DANA KAZALIŠTA

Publikacija Hrvatska drama prerasla je iz biltena u informativno izdanje, jedinstveno u našem kulturnom prostoru. To je jedina hrvatska publikacija namijenjena promociji hrvatskog kazališta u svijetu. Sadržaj ove publikacije donosi osnovne informacije o novim dramama, kratke sažetke drama, biografije pisaca te kontakt adrese.

U dosadašnjih osam brojeva predstavljeno je više od 80 autora sa 254 drame. Bilten, zatim, donosi korisne informacije o hrvatskom kazalištu u 2001. godini: popis kazališta i festivala, pregled kazališne sezone, popis objavljenih kazališnih knjiga te pregled djelatnosti Hrvatskog centra ITI-UNESCO, a u jednom od uvodnih tekstova kazališni kriticar i teatrolog, Hrvoje Ivankovic, pisao je o hrvatskom kazalištu u 2001. godini.

Publikacija se objavljuje na hrvatskom i engleskom jeziku, a citava se naklada besplatno distribuira po Hrvatskoj i svijetu. Sadržaj publikacije prenosi se na web-stranicu Hrvatskog centra ITI-UNESCO, tako da su zahvaljujuci toj publikaciji po prvi put hrvatski dramski pisci sustavno predstavljeni na Internetu.

DANI AUSTRIJSKE DRAME I KAZALIŠTA

Zagreb, 22–26. travnja 2002.
Suorganizatori: Austrijski kulturni forum u Zagrebu
Suorganizatori: KulturKontakt, Bec

Namjera ovog programa je upoznavanje hrvatske kulturne javnosti s kazalištem i dramskim stvaralaštvom drugih zemalja.

Program je uspješno zapocet Tjednom škotske drame, a nastavljen Danima Antonina Artauda i Tjednom velške drame i kazališta.

Dani austrijske drame i kazališta otvoreni su u Teatru &TD u Zagrebu javnim citanjem drame Wernera Schwaba, Uništenje naroda ili moja su jetra besmislena u prijevodu Seada Muhamedagica i režiji Nine Kleflin. Sudjelovali su glumci: Slavica Jukic, Ljubica Jovic, Damir Šaban, Jelena Veljaca, Renata Sabljak i Daria Lorenci.

Drugog dana, 23. travnja, takoder u Teatru &TD priredeno je javno slušanje radio-drame Wolfganga Bauera Dream Jockey u produkciji Dramskog programa Hrvatskog radija i režiji Renea Maurina.

Nakon toga održano je predstavljanje 26. knjige tiskane u Biblioteci Mansioni, Hrvatskog centra ITI-UNESCO, pod naslovom Antologija novije austrijske drame. Uz priredivaca knjige i prevodite- lja izabranih drama, Seada Muhamedagica, na predstavljanju su sudjelovali i teatrologinja Giga Gracan, sveucilišni profesor i germanist Dragutin Horvat te urednica izdanja Željka Turcinovic.

U srijedu, 24. travnja, u prostorijama Austrijskog kulturnog foruma u Gundulicevoj 3, održano je predavanje Nikole Bencsicsa iz Željeznoga, pod naslovom Novije gradišcanskohrvatsko pucko kazalište.

U istim prostorijama sljedeci je dan organiziran okrugli stol na temu Austrijska drama iz perspektive kazališne prakse. U razgovoru su sudjelovali Juliane Alton, kazališna producentica, Petra Ratzmanner, kazališna kriticarka, i Johanna Tomek, glumica i vlasnica kazališta u Becu, te Sead Muhamedagic. Razgovor je moderirao Radovan Grahovac, hrvatski kazališni redatelj s privremenim boravkom u Becu.

Posljednji dan manifestacije obilježen je predavanjem u Austrijskom kulturnom forumu na temu Od starog vuka do paradižona koje je održala dramska autorica i pjesnikinja Ana Schoretits.

Dani austrijske drame i kazališta imali su znacajan odjek u hrvatskoj javnosti. Drame iz Antologije uvrštene su u repertoare hrvatskih kazališta i na program Hrvatskoga radija, Sead Muhamedagic dobio je, nakon objavljivanja te knjige, prestižnu Državnu nagradu Austrije za prevoditeljski rad, a Juliane Alton i Radovan Grahovac pokrenuli su izdavanje Antologije suvremene hrvatske drame na njemackom jeziku u Austriji. Johanna Tomek sudjelovala je u radu Medunarodne dramske kolonije u Motovunu u srpnju 2002. te je dogovoreno koncertno citanje jedne suvremene hrvatske drame u njezinom kazalištu u Becu.

MEÐUNARODNA DRAMSKA KOLONIJA, MOTOVUN 2002.

Od teksta do predstave
7–14. srpnja 2002.

Dramska kolonija jedan je od vrlo atraktivnih programa Hrvatskog centra ITI pokrenut 1999. godine s ciljem provjere stranih i domacih tekstova u obliku koncertnog izvodenja.

Hrvatska strana predstavlja još mlade i neafirmirane dramske pisce dajuci im priliku da rade na postavljanju teksta s profesionalnim glumcima i redateljima te provjere mogucnost uprizorenja teksta na sceni.

Strani gosti Kolonije predstavljaju, kroz izabrani dramski tekst, svoju recentnu dramatiku. Koncertna citanja imaju ambijentalne znacajke jer se uprizorenja dogadaju u živopisnim vanjskim prostorima srednjovjekovnog istarskog gradica Motovuna. “Predstave” se izvode bez scenografije i kostimografije, a glumci tekstove drže u ruci.

Temelj suradnje Hrvatske i stranih zemalja je reciprocitet, pa su tako, zahvaljujuci ovoj Koloniji, naši suvremeni pisci i njihove drame vec predstavljeni u SAD-u, Ceškoj, Slovackoj, Indiji i Meksiku.

Kolonija je zaživjela i kao nadasve koristan program u kojem Hrvatski centar ITI realizira program Kolonije u suradnji s nacionalnim ITI-jevima te Akademijom dramske umjetnosti iz Zagreba.

Ostvarena interakcija domacih i stranih pisaca i redatelja u Koloniji otvara mostove kazališne suradnje, a kroz oblik work in progress rada na tekstu, mladi pisci stjecu iskustvo metamorfoze literarnog teksta u kazališni komad.

U cetvrtoj godini postojanja Kolonije koncertno su izvedena tri teksta:

• Dora Delbianco: Dirigent (Hrvatska)

Režija: Želimir Mesaric

Glumci: Jadranka Ðokic, Dijana Vidušin, Amar Bukvic i Borko Peric

• Akos Nemeth: Julija i njezin porucnik (Madarska)

Režija: Attila Beres

Prijevod: Ištvan Filakovic

Glumci: Hana Hegedušic, Antonija Stanišic, Saša Buneta, Sven Šestak, Goran Malus, Danijel Radecic, Ivan Glowatzsky

• Medardo Trevino: U središtu utrobe (Meksiko)

Režija: Medardo Trevino

Prijevod: Ivana Loncar

Glumci: Ljubica Jovic, Ankica Dobric, Ðenisa Imamovic, Romina Vitasovic, Ozren Grabaric, Vinko Kraljevic, Toni Gojanovic.

Gosti Kolonije bili su Johanna Tomek (Austrija) i Fernando Mier y Tier (Meksiko).

5. KAZALIŠNI FORUM: REPERTOARNA POLITIKA HRVATSKIH KAZALIŠTA

Rijeka, 11–12. listopada 2002.

Program ovogodišnjeg skupa nastavak je programa Kazališnog foruma Hrvatskog centra ITI-UNESCO u kojem nastojimo javno i uz sudjelovanje relevantnih sudionika obraditi aktualne i važne kazališne teme.

Nakon foruma Kazališna kritika i Kazališno izdavaštvo , ovaj put odlucili smo se za temu koja se bavi našom kazališnom stvarnošcu i traži otvorenu razmjenu mišljenja, diskusije i lociranje problema. Iako je ovaj Forum bio namijenjen prvenstveno domacim kazalištarcima, na njemu je bilo i nekoliko sudionika iz inozemstva (Slovenija, Italija), a takav koncept plod je želje Hrvatskog centra ITI-UNESCO da njegov rad postane što transparentniji i domacim kazalištarcima.

Cesto se u kritickim osvrtima i razgovorima, loša repertoarna politika domacih kazališta spominje kao jedan od važnih generatora krize hrvatskog glumišta. Pojedinim kazalištima prigovara se zbog repertoarne nekonzistentnosti, ucmalosti i neinventivnosti, no o stvarnim razlozima takvog stanja do sada se vrlo rijetko razgovaralo u otvorenim i argumentiranim strucnim raspravama.

Stoga su Hrvatski centar ITI-UNESCO i HNK Ivana pl. Zajca organizirali ove razgovore na kojima se, uz sudjelovanje najšireg kruga kazališnih prakticara i teoreticara (ravnatelji i vlasnici kazališta, dramaturzi, redatelji, pisci, teatrolozi, kriticari…), pokušao osvijetliti ovaj problem iz razlicitih kutova gledanja, uzimajuci u obzir cijeli niz okolnosti koje utjecu na repertoarnu politiku domacih kazališta.

Na dvodnevnom okruglom stolu teme su bile zanimljive i informativne, ukljucujuci referate koji su se bavili problemskim pitanjima repertoara kao npr. Analiza repertoara u našim kazalištima posljednjih desetak godina, Repertoarna temeljnost i isprofiliranost, Repertoarna iskustva i modeli iz Slovenije i Italije, Utjecaj publike na formiranje repertoara, Utjecaj društveno-tranzicijskih okolnosti, Utjecaj financijskih sredstava, Utjecaj vlasnika, Formiranje repertoara prema glumcima, Kakvu ulogu imaju redatelji u formiranju repertoara, Jesu li kazališni festivali poticajni za formiranje repertoara, Domaca drama i pisci na repertoaru, Recentna svjetska drama na repertoarima kazališta itd. Na skupu je sudjelovalo dvadeset pet sudionika, medu kojima su bili i Lada Martinac Kralj, Lada Kaštelan, Boris B. Hrovat, Sandro Damiani, Želimir Oreškovic, Vjeran Zuppa, Miro Gavran, Joško Juvancic, Niko Pavlovic, Ozren Prohic, Vitomira Loncar, Francesco Tei, Primož Bebler, Ivica Restovic, Marija Leko, Marijana Fumic, Borislav Vujcic, Vili Matula, Željko Vukmirica, Darko Gašparovic, Zlatko Sviben, Željka Turcinovic i dr.

Skup se održao u Koncertnoj dvorani HNK Ivana pl. Zajca, a razgovore je moderirao kazališni redatelj Zlatko Sviben.

PUTOVANJA CLANOVA NA MEÐUNARODNE SKUPOVE

Medunarodni skupovi teatrologa i kazališnih djelatnika, kao i kazališni festivali popraceni znanstvenim programima vezanim uz izvedbene umjetnosti, posebne su prigode na kojima je važno sudjelovanje kazalištaraca iz Hrvatske. Takva okupljanja izravna su prilika za predstavljanje hrvatskog kazališta i drame u svijetu. Ovdje donosimo popis najvažnijih skupova na kojima su sudjelovali naši clanovi.

KUVAJT, 25–28. svibnja 2002.
Sastanak EXCOM-a

Sudionica: Željka Turcinovic

ATENA, 29. kongres Svjetskog ITI-ja

Sudionici: Željka Turcinovic (kao predsjednica HC ITI-UNESCO i clanica IDC-a), Sanja Nikcevic (clanica EXCOM-a i Communitation Committeea), Jasen Boko (clan Playwrights Foruma) i Suzana Nikolic (predstavnica ADU Zagreb).

PHILADELPHIA, SAD, 14–17. studenoga 2002.
Godišnji kongres ASTR-a

Sudionica: Sanja Nikcevic

BUDIMPEŠTA, 21–25. studenoga 2002.

Sadašnji trenutak madarskog kazališta

Sudionica: Željka Turcinovic

Iscrpna izvješca s putovanja mogu se dobiti u uredu Centra.

CASOPISNA DJELATNOST

KRETANJA 1, casopis za plesnu umjetnost

Casopis je pokrenuo Plesni odbor Hrvatskog centra ITI-UNESCO s namjerom da ispuni prazninu uslijed manjka tematskog, kritickog i informativnog pisanja o plesnoj umjetnosti u Hrvatskoj i svijetu.

U prvom broju predstavljena je koncepcija casopisa, definirana stalnim i povremenim rubrikama kao što su: Kretanja na hrvatskoj plesnoj sceni, Uz Tjedan suvremenog plesa i Eurokaz, Razgovori, Teorija, Ples i druge umjetnosti, Kulturni menadžment, Pamtimo, Citamo i Info.

Uredništvo casopisa cine: Iva Nerina Sibila (glavna urednica) te Maja Ðurinovic, Nataša Govedic, Katja Šimunic i Željka Turcinovic. Likovni urednik je Neven Kovacic.

U prvom broju pisale su: Nikolina Pristaš, Maja Ðurinovic, Iva Nerina Sibila, Una Bauer, Carol Brown, Emina Višnic, Mila Culjak, Ivana Slunjski, Vera Maletic, Anna Aalten, Katja Šimunic, Claire Liagre, Sanja Lovrencic, Mirna Žagar, Andreja Jelicic; Jelena Mihelcic i Lidija Zoldoš.

Casopis je prvi put predstavljen javnosti 19. ožujka 2003. na Sceni Mamut Dramskog kazališta Gavella, a promovirao ga je dr. Vjeran Zuppa i uredništvo. Dupkom ispunjena dvorana u kojoj su se našli brojni pripadnici plesne struke kao i ljubitelji plesa, dokazala je da za casopis postoji izuzetno veliki interes, što je za uredništvo znakovit i obvezujuci podatak te poticaj da unatoc financijskim poteškocama nastavi s radom.

    NOVA IZDANJA